zondag 20 november 2016

Een ultiem me-time moment


Persoonlijk vind ik het erg fijn om minimaal één keer in de week een me-time momentje te hebben. Groot of klein. Over het algemeen zijn mijn dagen altijd goed gevuld, juist daarom moet ik af en toe echt een moment voor mijzelf hebben, anders wordt het een grote chaos in mijn hoofd. Dan wil ik gewoon even alleen zijn en lekker doen wat ik wil. Herkenbaar? Vandaag deel ik mijn tips! 

#1 - Leg je telefoon weg
Dit werk zó goed bij mij. Het maakt niet uit wat ik ga doen, mijn telefoon lijdt me altijd af. Ik ben nou eenmaal verslaafd aan dat ding en als hij in de buurt ligt dan check ik alles regelmatig. Zonde. Al die berichtjes en het duizend keer checken van alle social media dragen niet bij aan jou ontspanning. Weg met dat ding! Wil je wel bereikbaar blijven? Zet dan je internet uit. 

#2 - Informeer de mensen om je heen
Raar? Helemaal niet. Laat de mensen om je heen even weten dat je nu tijd voor jezelf neemt en niet gestoord wilt worden. Laat ook weten dat je je telefoon niet bij je hebt, of dat je enkel door te bellen bereikbaar bent. Zo laat ik het mijn vriend altijd wel even weten als ik een avondje 'verdwijn' en ligt ik mijn familie thuis ook in dat ik even ga relaxen.

#3 - Handel héle belangrijke dingen eerst af
Moet je vandaag nog iemand bellen? Of moet je nog een rekening betalen? Doe dat dan eerst! Dit kost meestal maar even tijd, maar je kunt daarna wel optimaal genieten. Wedden dat dat telefoontje of die rekening anders door je hoofd blijft spoken?! 

#4 - Niet te veel willen
Soms kijk ik zo uit naar zo'n me-time moment dat ik het liefst ALLES wil doen. Ik wil dan in bad, maar ik wil ook een film kijken, een boek lezen, even slapen en mijn nagels lakken. Maak een keuze, want met zo veel dingen te willen kun je niet echt ontspannen maar wordt het hard werken. En dat wil je nou net niet. 

#5 - Trek je meest comfy outfit aan en ontspan bewust
Kies er bewust voor dat je nu even helemaal niets gaat doen. Echt NIETS. En dat dat oké is. Morgen is er weer een dag en dan kunnen die klusjes ook gedaan worden. Ik vind het zelf heel fijn om mijn chill kleding aan te doen en om, als ik 's avonds chill, me al helemaal klaar te maken voor bed. Make-up loos in mijn pyjama zitten vind ik al ontspannen op zich. 



Goed. Handige tips, maar wat ga je dan eigenlijk doen tijdens zo'n me-time moment? Hier zijn (uiteraard) geen regels voor, het gaat er juist om dat je doet waar jij op dat moment zin in hebt. Maar met al mijn ervaring kan ik je wel enkele voorbeelden geven ;) 

Lekker tutten in de badkamer
Doe een lekker maskertje op en haal ondertussen je oude nagellak van je nagels af. Spoel je masker er af onder de warme douche en schrub en scheer je lichaam. Vervolgens smeer je jezelf in met lekkere cremépjes, wikkel je jezelf in grote handdoeken en voorzie je je nagels van een nieuw kleurtje. Gebruik al je potjes en tubetjes die je heel fijn vind maar normaal gesproken nooit aan toe komt. Zelf gebruik ik graag douchegel, schrub en bodylotion of -butter van The Body Shop. 
Doe je dit 's avonds? Plak je avond routine er dan gelijk achter aan zodat je alvast klaar bent om naar bed te gaan. Ik vind het altijd fijn om hierna nog even in mijn badjas of pyjama op de bank een kopje thee te drinken.

In bad gaan 
Soms heb ik geen zin om het hele bovenstaande ritueel te doen, maar ik wel schoon worden en ontspannen. Een warm bad, met natuurlijk een bruisbal van Lush er in, vind ik dan perfect. Soms, héél soms, ga ik lekker badderen en sluit ik mijn ogen. Maar meestal zet ik mijn laptop op de wasmand en kijk ik een aflevering van een serie, een stuk van een film of kijk ik een programma terug. Een boek lezen in bad heb ik ook wel eens gedaan, maar tot nu toe is dat altijd geëindigd in een nat boek.. 

Lezen
Tijdschriften lezen doe ik nog wel regelmatig, maar een boek? Eigenlijk alleen als ik op vakantie ben. Terwijl ik het zó heerlijk vind. Het is zo'n dingetje dat ik echt bewust moet inplannen. Dus zet een kopje thee, pak er wat lekkers bij en nestel je op de bank met een dekentje én een goed boek. Of een tijdschrift natuurlijk, die moeten we ook blijven lezen. 



Serie of een film kijken
Series kijk ik regelmatig tussen door even. Een uurtje tijd tussen het eten en mijn training; ik kijk een aflevering. Maar hoe fijn is het om hier wat meer tijd voor uit te trekken?! Om de kamer gezellig te maken met lichtjes en kaarsjes en je lekker op de bank of in bed te nestelen met een voorraad eten en drinken. 

Opruimen en schoonmaken
Oke. Waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt als ik het over ontspannen heb. Maar op zijn tijd (iets minder vaak dan dat het nodig zou zijn) vind ik het heerlijk om een paar uur te rommelen op mijn kamer. Tijdens het opruimen en schoonmaken kom ik altijd weer leuke dingen tegen die ik compleet vergeten was en waar ik dan erg blij van wordt. En een opgeruimde kamer zorgt voor een opgeruimd hoofd. Of het helpt in ieder geval. 

Foto's kijken 
Ten slot een grote hobby van mij. Ik noem die hobby altijd maar 'foto's' omdat ik niet weet hoe je het noemt als je houdt van foto's maken, ordenen, afdrukken, inplakken en bekijken. Anyway. Soms pak ik mijn foto albums erbij, plof ik neer op mijn bed en bekijk ik iedere foto stuk voor stuk. Aan het eind van de dag ligt mijn bed bezaaid met fotoboeken en pas ik er nog maar net bij. Heerlijk! 

Hopelijk heb ik je wat tips kunnen geven voor een fijne me-time. Het aller, aller belangrijkste is natuurlijk dat je geniet! Ik kan het je in ieder geval van harte aan bevelen! 

4 opmerkingen:

  1. Wat een fijne tips, meid! De telefoon wegleggen zou ik dan ook moeten doen, maar daar ben ik zo verslaafd aan dat me dat niet lukt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik heb er soms ook veel moeite mee hoor. Maar uiteindelijk helpt het me wel echt en mis ik nooit iets belangrijks :)

      Verwijderen
  2. Super tips! Het is echt heel belangrijk om af en toe een 'me ' momentje te hebben!
    zelf probeer ik dit eigenlijk elke dag haha, klinkt volgens mij raar...
    Maar ik heb daar echt nood aan!

    Studeren combineren met bloggen en vooral dan copywriting op zich is vermoeiend!


    Leuke post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik doe het ook elke dag wel eventjes hoor, als je dat nodig bent is dat toch prima! En zo af en toe doe ik dan een 'groter moment' zoals bovenstaand.

      Verwijderen